livetpamittvis.blogg.se

Det här är en personlig blogg om Livet, mitt i synnerhet. Vad är det som driver mig framåt, vad är viktigt för oss i vardagen. Tankar och funderingar och en del personliga åsikter. Följ mig gärna på mitt nya äventyr som Bloggare.

Göra rätt eller fel?

Kategori: Allmänt

Ni vet hur det är när man gör allt man kan men man kan inte styra hur andra gör saker eller tänker i vissa situationer? Det är sådant som vi utsätts för ofta både på arbete och fritid. Vissa gör exakt det de ska och inte något mer medan andra gör lite för mycket. Sen finns det alltid dom som inte gör mer än de absolut måste och det är de jag blir så frustrerad och ledsen över. När man är i ett sammanhang och man har uppgifter tillsammans med andra varför vill man inte bidra och göra sitt bästa? Jag förstår inte den typen av tankar. Jag vill alltid göra så gott jag kan i allt jag gör. Såklart så lyckas man ju inte alltid men mitt mål är i alla fall att kunna bidra med så mycket jag kan. På mitt jobb så är vi många som jobbar med samma arbetsuppgifter och vi behöver hjälpas åt att bidra. Men det finns alltid en klick som gör det där lilla extra och som verkligen kämpar på extra för allas skull. Sedan finns det de som inte tänker på samma sätt. Hur de tänker vet jag inte exakt för jag tillhör inte den gruppen. Men tyvärr blir alla drabbade av det.

 

Om du har ett val att göra det rätta eller göra fel då väljer jag i alla fall alltid att göra det rätta. Ingen är på topp jämt och man kan inte alltid vara super effektiv och det är klart att jag förstår för så lever jag varje dag. Med frågan hur kommer denna dag att gå. Men jag har också alltid känslan att jag vill göra rätt för mig. Jag vill bidra, jag vill utvecklas. Men alla har inte den känslan och det är där som det krockar. Men jag tänker också vad är det då som driver en framåt om man inte har den känslan att vilja göra sitt bästa och bidra. Vi är alla bra på olika saker och det är ju något väldigt unikt och något vi måste ta tillvara på. Ni vet när man har tittat på ett problem och letat efter en lösning men kan inte hitta någon och så ber man någon annan titta på samma sak och kommer med en lösning, för att den personen inte var fast i tanken som du var. Ingen av dessa personer är bättre eller sämre men man utnyttjar sin kapacitet till det man behöver och man hjälps åt. Det är ju det som hela livet handlar om att hjälpas åt att lyckas och uppnå sina mål.

Vet att jag kan låta lite bitter och det kan jag bli men mest skulle jag bara vilja förstå. Men det gör jag verkligen inte. Det är samma sak om man i en familj drar åt olika håll då måste man kompromissa och prata med varann och lösa problemen för annars har man ingen familj för till slut så har man inget gemensamt. Jag brukar alltid säga och tänka att ha ett förhållande kräver ett jobb det gör sig inte av sig själv. Man måste ge relationen näring att växa och det gäller ju alla relationer. Vi lär våra barn och ungdomar hur de ska bete sig men vi måste också tänka på hur vi är själva.

Kramar Linda

Kommentera inlägget här: