livetpamittvis.blogg.se

Det här är en personlig blogg om Livet, mitt i synnerhet. Vad är det som driver mig framåt, vad är viktigt för oss i vardagen. Tankar och funderingar och en del personliga åsikter. Följ mig gärna på mitt nya äventyr som Bloggare.

Konsten att vara sig själv!

Kategori: Allmänt

Jag tror vi alla känner i vissa lägen att man inte riktigt vet vem man är och vad som är viktigt just för dig eller mig. Så känner jag och det har jag känt ganska starkt genom åren. Jag kom till Sverige när jag var 2 månader och ser mig själv som vilken svensk som helst. Men det är ju så att ser man mig och inte känner mig så vet man inte hela historien. Alltså skulle man kunna tro att jag är en flykting eller så. Men det är inte så att utsidan hänger ihop med insidan. Det har varit svårt för mig till och från att känna att jag passar in och hur jag ska tänka om mig själv. Jag har till och från under min uppväxt tyckt väldigt illa om att mörk, jag ville bara vara som alla andra. Jag ville smälta in och inte sticka ut. Jag hade svårt att vara trygg i mig själv och veta vem jag var. Jag kände mig fast mellan två världar där jag inte riktigt kände att jag passade in i någon av dem till 100%. Det finns nog inget som någon utomstående hade kunnat göra för att detta skulle förändras utan det var mer att jag behövde hitta mig själv.

 

Det kan också vara så att man blivit sjuk eller så som gör att man helt plötsligt får nya förutsättningar att hantera. Man kan inte göra saker på samma sätt som man tidigare gjort även om man vill. Men det blir då att lära om. Man kanske har blivit drabbad av en utmattning och måste helt lägga om livet för att kunna fungera, man måste begränsa vad man gör och hur man gör det. Eller så kan det vara som för mig att man har ett fysiskt hinder som gör att du måste tänka om och göra saker på ett nytt sätt. Jag har som många av er vet vid detta laget gjort en lång resa med min kropp. För att på bästa sätt komma tillbaka så måste jag anpassa vad jag gör och hur mycket. Ibland har jag planerat något som jag måste lägga ner för stunden för min kropp inte fungerar. Jag har börjat cykla korta svängar och anpassade turer som jag vet fungerar. Det kräver väldigt mycket planering för att det ska gå så smidigt som det kan. Men det är också tankar och planering som tar en massa energi, fast jag inte vill att det ska vara så, finns det inget val. För ska jag kunna ta mina cykelturer så får det inte vara backar, för mycket vägar jag ska över mm. Bara att åka och handla mat kan vara ett projekt som jag måste planera och det tar otroligt mycket energi för mig att göra sådana saker. Men det är min vardag just nu och då behöver jag acceptera det och göra mitt bästa för att klara min vardag som den ser ut.

För det är nog just det som är konsten att vara sig själv och med just dina eller mina förutsättningar och de kan ju även ändras under livets gång och då behöver vi även förändras. För alla människor är unika och det som fungerar för mig kanske inte gör det för dig. Men jag tror att man kan lära sig mycket av sig själv om man bara kan lära sig att lyssna och förstå. Man vet aldrig helt hur någon annan känner, tänker eller fungerar men kan man lyssna och prata så kommer man lära sig mer. Både om sig själv och om andra i ens närhet.

Kramar Linda 

Kommentera inlägget här: