livetpamittvis.blogg.se

Det här är en personlig blogg om Livet, mitt i synnerhet. Vad är det som driver mig framåt, vad är viktigt för oss i vardagen. Tankar och funderingar och en del personliga åsikter. Följ mig gärna på mitt nya äventyr som Bloggare.

När bilden inte stämmer!

Kategori: Allmänt

När man gör en stor förändring så är det som att hjärnan inte hänger med. Detta händer mig just nu. Jag har på en ganska kort tid tappat många kilo i vikt och det är precis som det ska. Det var planen, sen exakt hur mycket jag skulle gå ner var oklart och i bästa fall sa läkaren 20-30 kg men detta berodde på min kropp och hur jag skulle svara på operationen och hur jag skulle må efter. Ni som följer bloggen ofta vet ju att det har varit upp och ner hela tiden sedan operationen. Min kropp har krånglat och vi har letat svar. Det verkar som att vi har hittat en del nu och jag hoppas att kroppen börjar att anpassa sig efter mina nya matvanor och att mina tarmar är kortade. Jag har nu gått ner drygt 30 kg så det betyder ju att det är bättre än vad prognosen var och det är jag bara glad för. Men det har varit ett pris att betala. Hade jag vetat alla turer innan jag bestämde mig så hade jag nog tvekat mera men jag hade nog till slut ändå gjort operationen för detta är ju bara en del i en långsiktig plan. När min omgivning ser mig live eller på bild så är reaktionerna att jag blivit väldigt smal och att jag kämpat på grymt bra och jag blir så himla glad för alla fina och snälla och peppande kommentarer. Men jag har så svårt att se det själv och ännu mer att förstå det. Jag har så länge jag kan minnas varit stor, olika stor såklart men nu är jag inte så stor längre. Det är ju märkligt att mitt medvetande inte följer med. Ibland får jag ta bilder till hjälp för att förstå. Före och efter och då kan jag se det såklart. Men det är svårt att ändå förstå det fullt ut.

 

Men att det är så vet jag ju ser det ju på vågen och vet ju att jag köper mindre kläder men annars så märker jag det inte så mycket. De som tror att allt känns mycket bättre bara men blir smalare har inte rätt. Det handlar om hur man själv ser på sig själv och att väga mindre är inte lika med lycka. De som tror det är fel ute. Men i ett samhälle där kvinnoidealet är att vara smal och platt som en planka. Det blir matade med från tidig ålder att är man mullig eller tjock så är man sämre. Så är det inte. Alla är lika mycket värda vad man än väger. Såklart finns det många fördelar med att inte ha en övervikt rent ur hälsosynpunkt. Det är något man måste ta på allvar. Men ibland kan jag känna att omgivningen kanske dömer för snabbt. Ingen vet vad som händer i någon annan. Behöver man gå ner i vikt ska man göra det när man själv är redo för det är ändå du som ska göra jobbet. En del tycker att när man opererar sig för att gå ner i vikt så fuskar man eller tar en lätt väg ut och det vet vi som gjort det att det är varken lätt eller något fusk. Du gör en förändring på din kropp som du alltid kommer att få leva med. Det är något som du måste jobba med både psykiskt och fysiskt. Så till alla er där ute som känner er misslyckade och som inte har den rätta energin. Ta det när ni känner er motiverade. Till er som tror att allt löser sig bara man blir smal, tänk om. Det finns så mycket mer än en vikt att ta hänsyn till det finns en person med känslor och som jag kan lova inte känner sig supernöjd själv.

Nu har det hänt igen jag börjar på en tanke med dagens blogg och det blev kanske inte precis som jag tänkt men det blev direkt ur hjärtat och det är det som är huvudsaken den fula sanningen som Mia Skäringer skulle ha sagt ibland måste man skriva ut den också. Tack för alla era fina peppande ord och meddelanden om blogginlägget igår. Jag är otroligt tacksam för att ni läser och kommer med glada och mysiga kommentarer.

Kramar Linda  

Kommentera inlägget här: