livetpamittvis.blogg.se

Det här är en personlig blogg om Livet, mitt i synnerhet. Vad är det som driver mig framåt, vad är viktigt för oss i vardagen. Tankar och funderingar och en del personliga åsikter. Följ mig gärna på mitt nya äventyr som Bloggare.

Positivitet påverkar.

Kategori: Allmänt

När livet är tufft på olika sätt så handlar mycket om vår inställning till oss själva och situationen. Jag skulle nog kalla mig för en positiv människa, försöker se det bästa i händelser och framförallt i människor. Jag vet att det inte är en självklarhet för alla och kanske knappt möjligt men om man kan försöka se något ljus i mörkret så lovar jag att det känns lite bättre. Den sista tiden har för mig känts som en berg och dalbana. Upp och ner hela tiden och en väldig fart däremellan och det tar på krafterna att ha det så. Jag skulle önska lite mer jämnt tempo och inte så höga toppar och inte så djupa dalar. Men de är lättare sagt än gjort och till och från under livet så lyckas man inte med det och då får man acceptera läget. Men jag vet att när det är som mest jobbigt så måste jag fortsätta kämpa framåt, inte ge upp. För det kommer att vända även denna gång och jag kommer återigen ha en bättre dag. Jag försöker mata mig själv med sådant som jag vet har fungerat förut och som kommer fungera igen. Ett steg i taget, en dag i taget eller en timme i taget om det är riktigt illa, men det blir bättre. Skulle jag inte tänka så skulle jag lika gärna kunna ge upp. För utan min vilja och erfarenhet så skulle jag inte klara det som jag faktiskt klarar. Det är så lätt att se allt man inte klarar istället för att se att jag kämpar allt jag förmår för att klara mitt liv och jag lyckas faktiskt ofta. Jag kan inte göra allt som alla andra kan göra men jag kan göra det på mitt sätt som fungerar för mig och det är lätt att glömma. Jag är otroligt dåligt på att känna mig nöjd med mig själv och det jag gör. Men det är lättare att fokusera på det som är jobbigt eller det jag inte kan. Men detta är något jag ständigt måste jobba på. Stanna upp och känna mig nöjd över allt jag gör som blir bra och rätt för mig. Man får sluta att jämföra sig med alla andra. För man vet inte vad de går igenom även om det är lätt att tro att alla andra lever lyckliga och lätta liv. Men så är det inte. Alla har vi problem på olika sätt och man hanterar dem olika också såklart. Jag kan bara påverka mig själv och mitt liv och det gör jag varje dag. Varje dag vill jag vara den bästa Linda jag kan vara. Jag vet att jag lyckas också men önskar ibland att jag kände mig mer nöjd. Men jag har nog alltid varit dålig på att uppskatta mig själv för den jag är. Ingen är perfekt och inte jag heller det skulle jag aldrig tro. Men jag är bra, jag gör mitt bästa för andra, jag hjälper gärna till om jag kan. Jag tycker om det. Men varför är det så svårt att hjälpa mig själv först? Ja det är en gåta som jag får fortsätta att jobba på. För att fortsätta och jobba och kämpa måste jag för det finns inget annat val.

Tack för att ni läser.

Kramar Linda

Kommentera inlägget här: