livetpamittvis.blogg.se

Det här är en personlig blogg om Livet, mitt i synnerhet. Vad är det som driver mig framåt, vad är viktigt för oss i vardagen. Tankar och funderingar och en del personliga åsikter. Följ mig gärna på mitt nya äventyr som Bloggare.

Digitalt först!

Kategori: Allmänt

Om jag jämför samhället idag och när jag växte upp för 35 år sedan så är det skrämmande hur mycket som har hänt. Det är väldigt mycket som är väldigt bra, mycket som vi har nytta av. Sådant som underlättar för oss i vardagen. Det tror jag att många kan hålla med om. Men det finns ju alltid en baksida på myntet också. För när det blir problem i den digitala världen så stannar det mesta och man får bara snällt vänta tills det är ordnat. Nu för tiden kan man hitta all information man någonsin kommer att behöva via Google när jag växte upp så fick man slå i kartböcker och uppslagsverk. Nästan varje hem hade uppslagsverk och ordbok. Skulle man visa sådant för dagens unga dom skulle de tro att man kommer från stenåldern. Bara att varje människa snart utom riktigt små barn har en egen mobil telefon är ju helt galet man kan bli nådd närsomhelst varsomhelst och skulle man plötsligt inte ha täckning i 10 sekunder så får man nästan panik. När jag var liten så hade man analoga telefoner, vi hade ganska många och på den tiden så kostade det ju även att ringa. Även lokalsamtal kostade och jag minns när telefonräkningen kom hem till oss hade jag alltid lite ont i magen för att jag visste att när pappa öppnade kuvertet från televerket så skulle jag få en utskällning. Redan då älskade jag att prata i telefon och kunde lätt sitta i timmar och prata med mina vänner något som pappa inte direkt uppskattade för att uttrycka det milt.

 

När man väntade på samtal fick man snällt sitta hemma och vänta tills personen ringde för att mobiler fanns ju inte ännu. Vilket hade underlättat en hel del för mig och de som växte upp under samma period. Men vi saknade det ju inte för vi hade ju aldrig haft det så. Skulle vi däremot bli av med en mobil idag så skulle vi inte överleva speciellt länge för nästan hela vårt liv finns i den telefonen. Det låter ju helt galet men det är ju helt sant. Ja det är lika bra att erkänna att våra tekniska prylar betyder så mycket mer än vi vill erkänna. Det gör oss även mer osociala, man umgås inte med sina vänner på samma sätt, man redogör för hela livet på sociala medier, som att blogga tex.

Även på våra arbeten idag så är vi helt beroende av våra system och teknik som finns runt oss och fungerar inte den kan man vara vänta på att den kommer igång igen. Det är ganska otäckt för vi är så beroende av all teknik som finns runt om oss. Man kort och betalar med istället för pengar och man har mobilt bankid i mobilen för att kunna identifiera sig på olika ställen. Det finns massor av teknik som är jättebra och service som vi nu är vana vid. Men vad händer om det inte fungerar? Vad gör vi då? Det är lite skrämmande att vi gör oss väldigt beroende av att tekniken runt oss fungerar.

 

Alla människor som bor och lever i Sverige klarar inte av dessa system och sätt att hantera saker på. Våra gamla, våra nyanlända och andra som har svårt för teknik. Vem ska hjälpa dem? Samhället gör det inte. Utan det får nära och kära göra. Det är klart alla kan lära sig teknik och hur man hanterar vissa saker men alla har aldrig gjort det eller är inte intresserade och klarar man inte det så blir man lämnad utan hjälp. Du ska göra allt digitalt och ju mer du gör digitalt ju bättre är det. Såklart så är det en massa saker som är positiva med som sagt det finns alltid en baksida på myntet.

Kramar Linda

Kommentera inlägget här: