livetpamittvis.blogg.se

Det här är en personlig blogg om Livet, mitt i synnerhet. Vad är det som driver mig framåt, vad är viktigt för oss i vardagen. Tankar och funderingar och en del personliga åsikter. Följ mig gärna på mitt nya äventyr som Bloggare.

Du bestämmer…

Kategori: Allmänt

Idag har varit en bra dag med några trevliga och goa samtal med vänner. Det som slog mig när jag hade dem samtalen var att vi ofta lägger mycket krav och press på oss själva. Vi har svårt att vara nöjda med att bara vara. Vissa dagar orkar man inte och de dagarna känner man sig ledsen, dålig och trött och tråkig. Men när man mår bättre så känner man sig på ett helt annat sätt. Jag tror att det är att vi tar på oss och identifierar oss med vårt mående. När vi mår bra och har energi känner vi oss duktiga och glada och mer nöjda. När vi mår tvärtom så känner vi oss värdelösa. Men det måste vi bryta för vi är inte mer värda när vi mår bra jämfört när vi mår dåligt. Vi mår som vi mår och vi är lika duktiga hur vi än mår kroppsligt för vi gör vad vi kan. Jag vet exakt hur svårt det är när min hjärna vill allt men min kropp inte fungerar. Jag blir så jävla ledsen många gånger, jag gråter, jag skriker och jag känner mig dålig. Men det är inte jag som är dålig det är min kropp. Sen kan man ju ställa sig frågan 100 gånger om dagen varför? Men hur många gånger jag än ställer den frågan så får jag inga svar. Ingen har svaret, jag måste acceptera det. Men det får inte bli det som bestämmer hur jag ser på mig själv. Jag är bra och jag kan, jag gör mitt bästa och jag kämpar varje dag, varje minut och jag kommer aldrig ge upp. För det måste jag känna mig nöjd. Såklart är det en kamp och jag lyckas inte alltid då bryter jag ihop och släpper fram min frustration men efter det så måste jag gå vidare framåt för om jag stannar så fastnar jag i det destruktiva och det gör ingen något gott.

 När mina sämre skov kommer måste jag rida ut stormen, efter regn kommer solsken och så är det. Efter en massa smärta så kommer bättre dagar. Då kan jag njuta av den tiden men det betyder inte att jag är en bättre eller sämre Linda hur jag än mår. Jag är alltid bra men min kropp är mer eller mindre dum och jag måste ju tyvärr stå ut. Detta är inte lätt på något sätt och det tar en massa kraft som många inte förstår. När man vaknar på morgonen och varje del i kroppen skriker ligg kvar för din kropp klarar inte mer och du vet att du måste gå upp och du måste jobba. Man får ta sin medicin och tänka att det tar någon timma innan det kickar in ordentligt och då kommer det kännas bättre. Men så mycket energi som det tar kan jag inte förklara med ord. Det är inte ofta jag inte lyckas ta nya tag men såklart händer det ibland och då får det vara så för då har kroppen sagt ifrån.

Sen har jag märkt att när jag ger mig belöningar för att jag kämpar så känner jag en annan glädje för visst är jag värd det. JA det är jag. Jag vet inte vad ni ger er själva för belöningar men jag hoppas verkligen att ni gör det. Jag försöker bli bättre på att prioritera mig själv och göra sådant jag mår bra av. Jag kan känna att saker som jag har framför mig är jobbiga, tunga och jag har ingen ork och lust. Men om jag tvingar iväg mig själv så kommer jag ofta hem med känslan att jag klarade det och det ger mig en massa positiv energi. Jag klarar att ta mig ut ur min bubbla och ju mer jag ”tvingar” mig desto mer förstår jag att jag behöver göra det. För gör jag det inte så kommer jag känna mig ännu sämre.

Önskar er alla som läser en härlig lill lördag!

Kram Linda

Kommentera inlägget här: