livetpamittvis.blogg.se

Det här är en personlig blogg om Livet, mitt i synnerhet. Vad är det som driver mig framåt, vad är viktigt för oss i vardagen. Tankar och funderingar och en del personliga åsikter. Följ mig gärna på mitt nya äventyr som Bloggare.

En ny dag= omstart

Kategori: Allmänt

Ni vet när man haft en dag när man inte varit på topp, man kanske har haft en dålig attityd eller att det varit extra motigt. Så känner jag i alla fall ibland och då läste jag ett klokt ordspråk. Varje ny dag är ju en omstart vi har möjligheten att göra om och göra den dagen bättre. Vi kan lära oss av våra misstag och vi kan se till att bli bättre än vi var dagen innan. Det är en härlig insikt att ha med sig man kan alltid börja om. Man kan försöka igen. Hitta nya lösningar istället för att fastna i något destruktivt se det som en möjlighet. Mycket av det som händer runt om oss kan vi påverka. Inte alltid själva händelsen men vi påverka hur vi låter det drabba oss. Vissa dagar kan det bli katastrof o andra dagar så kan det flyta på ändå. Men jag tänker att jag fick en insikt och någon slags glädje för det lilla att jag tänker att morgondagen kan bli bättre än denna dag. 
Att alla inte fungerar som mig är ingen nyhet men det är inte mitt ansvar att se till att andra sköter sig. Man får hoppas att var och en har ett eget förstånd. Men det kommer alltid finnas människor som alltid kommer sätta sig själva i första rummet. Men för att de är sådana betyder ju inte jag med ska vara det. Jag är som jag är på gott och ont. Men jag vet i alla fall vem jag är.  Jag kan vara mitt bästa jag kan för att vara ett exempel eller förebild men de som inte förstår kommer antagligen inte förstå sedan heller. 
Som förälder har vi alla ett ansvar inför våra barn att hjälpa dem att bli så duktiga och fungerade personer som möjligt. De kommer få intryck och idéer från många olika människor och alla de här personerna kommer att ha en betydelse för just ditt barn och vilken person han eller hon kommer att bli. Vi gör inte våra barn en chans genom att inte låta dem göra misstag. Alla gör misstag med det är helt normalt, motgångar och att få kämpa lite gör bara dom gott. De behöver utvecklas och utsättas för livet. För skyddar vi våra barn och unga för mycket så kommer de aldrig kunna stå på sina egna ben och vara stolta över dem själva. Det är väl det viktigaste för oss som föräldrar att se våra barn och unga växa upp och bli förståndiga vuxna. 
 
Kramar Linda
 
Kommentera inlägget här: