livetpamittvis.blogg.se

Det här är en personlig blogg om Livet, mitt i synnerhet. Vad är det som driver mig framåt, vad är viktigt för oss i vardagen. Tankar och funderingar och en del personliga åsikter. Följ mig gärna på mitt nya äventyr som Bloggare.

Varför är allt digitalt?

Kategori: Allmänt

Jag tror inom alla branscher och i samhället i stort så hör man ofta uttrycket digitalt först. Vi blir mer och mer digitala för varje dag som går. Jag vet att på den myndighet jag jobbar på så har det varit ett ledord ganska länge nu. Vi ska ställa om och allt ska göras mer effektivt med hjälp av robotar mm. Men vad gör vi den dag när det digitala inte fungerar. Det finns en massa bra med digitala flöden och appar och sajter med mera. Jag är absolut inte emot det men jag tänker att det finns många i vårt samhälle som inte klarar av detta, som behöver mer stöd än vad som är möjligt vad händer med dem?

Jo de behöver ha hjälp av sina nära och kära. Jag kom och tänka på det ikväll när min pappa var här för hans räkningar skulle betalas och min pappa är drygt 80 år och har absolut inget intresse för tekniska saker eller datorer med mera. Ända sedan min mamma gick bort 2011 har jag varje månad hjälpt honom att betala sina räkningar via internetbanken och det gör mig absolut ingenting. Men varför ska vi bli så digitala att människor som levt ett helt liv och jobbat nästan all sin vakna tid inte på något smidigt sätt kan betala sina räkningar? Jag förstår inte. Visst kan man tycka att han kanske borde kunna lära sig men han har inget intresse av det så varför tvinga någon? Jag vet att han har sagt att han känner sig dum i huvudet och det är han verkligen inte. Han kan bygga ett hus från grunden med allt vad det innebär och då är man allt annat än dum i huvudet. Jag blir på riktigt ledsen när han säger så men jag tror att många känner som honom. Det blir mer och mer i samhället som de inte kan ta del av. Det känns inte rätt. Min pappa har ju oss barn och barnbarn som hjälper oss men tänker också på alla de som faktiskt inte har några familjer som kan hjälpa till? Hur gör dem? Vem hjälper dem? Sen kan jag inte låta bli att undra om alla som sitter och bestämmer att allt ska vara digitalt har de inga nära och kära som inte klarar det?

 

Alla människor i Sverige måste väl ha möjlighet att kunna ta del av den information och diverse som stat och kommun kan erbjuda. Det är inte så idag och det kommer inte bli bättre heller. De flesta banker ta inte ens emot pengar längre. Svårt att be barnen spara pengar de får när de inte kan sätta in dem någonstans utan att ha ett bankkort. Jag tycker inte att barn och ungdomar ska ha bankkort och mobilt bankid mm bara för att. Har man inte ett behov av det så ska man väl inte bara ha det för att kunna ta emot pengar. Men så blir det och fler och fler affärer tar inte emot kontanter jag vet ärligt talat inte vart detta ska sluta?

Nu har jag funderat klart för idag – Tack för att ni läser.

Kramar Linda

Kommentera inlägget här: