livetpamittvis.blogg.se

Det här är en personlig blogg om Livet, mitt i synnerhet. Vad är det som driver mig framåt, vad är viktigt för oss i vardagen. Tankar och funderingar och en del personliga åsikter. Följ mig gärna på mitt nya äventyr som Bloggare.

Nyårsafton 2020

Kategori: Allmänt

Ja då har ännu ett år passerat. Ett år som verkligen inte blev det jag förväntade mig. 2019 var ett tufft år med en stor Operation på hösten och en kropp som inte riktigt ville som jag. När 2020 stod för dörren tänkte man ju såklart att detta år kommer bli bättre, ljusare och roligare. Tänk så fel vi hade.

 

År 2020 blev det värsta året hittills i mitt liv, ja det låter ju väldigt tragiskt att bara skriva det men det är sanningen. Allt som vi var vana att göra blev förbjudet. Träffa vänner och släkt var inte längre säkert. Det har på något sätt känts som att vi i Sverige varit några steg efter resten av Europa och världen i kampen mot Corona och än en gång har vi sett bevis på att vi i Sverige inte är bäst. Vi fick lära oss att göra saker annorlunda. Jag har aldrig jobbat hemma innan men nu blev det en stor omställning men det gick bra och var till och med positivt på många sätt. Tyvärr finns det alltid en baksida och för mig så innebar hemarbete mer isolering. Jag har jobbat hemma i 8 månader med bara några få dagars undantag. Det är lång tid och jag saknar mina finaste kollegor varje dag men jag vet också att det är säkrare för mig att vara hemma och jobba. Jag har ju ett jobb som jag kan sköta hemifrån och det är inte alla förunnat. För mig personligen har detta år inte alls blivit så lugnt som jag hoppats på. Så mycket olika läkarbesök och kontroller och provtagningar som det varit detta är har jag aldrig tidigare upplevt. Det har funnits många tillfällen när jag velat strunta i alltihopa, när jag bara hade velat dra täcket över huvudet och inte gått upp något mer. Men som tur är så ger jag inte upp jag bryter ihop och kommer igen. Men det här året har verkligen känts som en emotionell bergodalbana det har tagit på mina krafter och utan all hjälp från min läkare och mina vänner och familj så hade jag inte suttit här och skrivit detta.

 

Jag har tänkt väldigt mycket på hur detta år har varit och det är inget som ger mig extra kraft och energi direkt. Så jag har bestämt mig för att vara glad och tacksam för det som faktiskt har varit bra och positivt detta år och det blir en del saker när man tänker och fokuserar på det. Mina vänner och familj har alla varit friska, vi har mitt i allt elände lyckats att få en härlig semester i Sverige. Vi har umgåtts med våra fina vänner på ett säkert sätt. Jag har verkligen försökt att tagit mitt ansvar och inte gjort saker som utsatt mig eller andra för onödiga risker. Vi har lärt oss att bli bättre på att sköta vår handhygien och det är något vi alla tjänar på att fortsätta med. Jag har lärt mig att sköta mitt jobba hemifrån och på grund av min hälsa så har det varit bra för mig att vara hemma för då har jag fast jag varit dålig till och från orkat att jobba 100% hela året och det är jag glad och stolt över. Jag har tagit fajten varje dag och jag har lyckats. Lucas har börjat 8:an och det känns härligt att se honom växa upp till denna otroligt omtänksamma kille han är som ställer upp för mig och för sina kompisar på ett väldigt fint sätt. Han är såklart inte perfekt men det kan man inte begära av någon. Men jag vet att han har hjärtat på rätta stället och han vet skillnaden på rätt och fel och det är jag så tacksam för.

 

Vad kan man då förvänta sig av 2021 ja vem vet det, att skriva att det inte kan bli värre än 2020 kommer jag inte göra för vi vet inget om framtiden. Vi lever här och nu och man kan bara göra det bästa av den tid vi har. Det som händer imorgon och i framtiden får vi ta då. Men jag har lovat mig själv fortsätta att ta kampen varje dag, för att nåt annat val finns inte. Ge upp är inte min grej och jag kämpar så länge jag lever för det jag har som är bra i mitt liv. Det andra ska jag bli bättre på att strunta i. Varför utsätta sig för saker som får mig att må dåligt när man kan välja sådant som gör att man mår bra.

Jag hoppas att ni alla har en riktigt härlig Nyårsafton och att ni firar så som ni kan i dessa konstiga tider. Ta hand om varandra och var rädda om er så skriver jag snart igen!

Kramar Linda

Kommentera inlägget här: