livetpamittvis.blogg.se

Det här är en personlig blogg om Livet, mitt i synnerhet. Vad är det som driver mig framåt, vad är viktigt för oss i vardagen. Tankar och funderingar och en del personliga åsikter. Följ mig gärna på mitt nya äventyr som Bloggare.

Midsommarafton

Kategori: Allmänt

När jag tänker tillbaka på mina midsomrar när jag var liten så minns jag tydligast när vi firade i Sälen. Midsommar är liksom lite mer när man är i dalarna. Det var otroligt vackert när spelmännen kom på västerdalälven i båtar och spelade traditionell fin svensk midsommarmusik. Minns också när vi var till Rörbäcksnäs som ligger mot norska gränsen, vi var där med min faster och hennes man. Det skulle vara dans runt midsommarstången problemet var bara att den som skulle hålla i sången och i lekarna inte kom. Då hoppade min farbror in och fixade det. För det var så han var, en otroligt generös person och som älskade sång och musik. Jag minns inte exakt hur gammal jag var. Men tillräckligt för att det skulle kännas lite pinsamt. Men så här i efterhand så inser man ju hur fint gjort det var för alla barn som annars hade missat att dansa runt midsommarstången.

 

 Det finns många härliga minnen att tänka tillbaka på. Jag minns också de somrar vi var hemma och mamma och pappa var på maskerad på en loge i Skäggebol på landet utanför Degerfors. Jag minns så tydligt att jag tyckte att det var så spännande när alla vuxna klädde ut sig. Jag var nog med på ett hörn men jag fick nog inte vara med hela kvällen. Men jag tror jag hade den bästa barnvakten man kunde tänka sig. Det gör mig även lite ledsen för många av dem som stått mig nära när jag växte upp finns inte längre. Men jag har i alla fall minnena kvar och det är jag evigt tacksam för. När man var liten så var livet så himla enkelt och tryggt. Visst som jag nämnde i går så var det alkohol med i min uppväxt också men det var aldrig något som jag tänkte på. För det var inget konstigt och det var ingen som någonsin betedde sig illa eller blev för onykter. Jag minns bara att jag tyckte att det var kul när det var fest. För det var det då och då hemma hos oss. Mamma och Pappa hade vänner hemma och jag antar att vi var hos oss ofta för att jag var det enda barnet som var litet och behövde sova och då kunde jag lägga mig i min säng och sova när jag var trött. Men jag tror att jag fick vara med så länge jag orkade. För det var ju fest även för mig. Jag minns att de vuxna ofta satt och pratade om olika människor med olika smeknamn det ena konstigare än det andra och jag funderade på hur det var möjligt att ha så konstiga namn? Men idag vet jag att det inte var deras riktiga namn och när man bor i en liten ort som vi gör och alla känner nästan alla så blir det lätt en massa smeknamn på folk.

Midsommar känns kanske inte så speciell längre, det är en kul och trevlig högtid. De sista åren har vi firat med vänner för Lucas har aldrig gillat att dansa runt någon midsommarstång och det behöver man ju inte göra. Men vi ska enligt tradition fira med vänner tills vi längtar hem. Men till vår lycka är det strålande fint väder idag och det kanske tom med kan bli en midsommarklänning idag när det ska vara varmt och skönt. Bäst att passa på för nästa år regnar det säkert igen.    

Önskar er alla mina läsare en riktigt härlig midsommar! Ta hand om er och era familjer, fira med lagom avstånd.

Kramar Linda

Kommentera inlägget här: