livetpamittvis.blogg.se

Det här är en personlig blogg om Livet, mitt i synnerhet. Vad är det som driver mig framåt, vad är viktigt för oss i vardagen. Tankar och funderingar och en del personliga åsikter. Följ mig gärna på mitt nya äventyr som Bloggare.

En vecka utan någon kontakt med sjukvården.

Kategori: Allmänt

Denna arbetsvecka är nu till ända, det är otäckt hur fort en vecka går. Man känner när måndagen är här och man ska gå upp och jobba att det är lite segt men så vips så är det fredag och känslan av att snart få lite ledigt är oslagbar. Den känslan har inte förändrats fast jag jobbar hemma. Det är lyx att kunna logga ur sig från datorn och sen göra vad man vill. Inte behöva åka någonstans. Denna vecka har hänt något som var väldigt längesedan tror inte det har hänt sedan jag började jobba hemma. En hel vecka utan någon kontakt med sjukvården. Det är helt galet hur den sista tiden varit. Det har varit och är en massa kontakt med olika vårdavdelningar varje vecka, besök, provtagningar, videomöten osv. Men denna vecka har varit helt fritt från sådant och det är skönt. För det tar väldigt mycket kraft och energi att hålla koll på allt och jobba samtidigt.

 

Jag måste ändå få hylla den sjukvård och omtanke jag får, för på det stora hela så är det bra. Visst är man inte nöjd med allt men det är egentligen inte så stora problem och läkare är inga supermänniskor som vet allt. Men det som jag tycker är det allra viktigaste är vilket bemötande man får. Jag får oftast ett väldigt bra bemötande. Vi klagar gärna på den svenska sjukvården men jag vill gärna hylla den när jag kan. Jag har även vänner nära mig som har eller har haft mycket kontakt med sjukvården det senaste året och de är också väldigt nöjda. Det är skönt att höra att människor faktiskt är lite nöjda också. Visst finns det massor som kan bli bättre på jättemånga sätt och det hör man även direkt från de som jobbar i dessa yrken. Men vi behöver komma ihåg när vi är snabba att ge kritik, det finns det som är väldigt bra också. Men det glöms ofta bort.

 

Nästa vecka så rullar det på igen med nya provtagningar och besök men det är bra för då får man ju också lite koll på hur läget är just nu. Jag vet inte hur mycket ni använder ”mina vårdkontakter” som man kommer åt via 1177. Jag har börjat använda det ofta, jag skickar meddelande där när jag söker någon eller har problem med mera och tycker det funkar jättebra. Där kan man även se sin journal med provsvar med mera och det är en bra service att inte behöva vänta på svar. Det finns även anteckningar och noteringar från de läkare eller annan personal som du träffar inom sjukvården. Det är en väldigt bra service speciellt om man är otålig som jag är. Eftersom jag tar prover så ofta så vet jag ju på ett ungefär vad som är bra och mindre bra. Ett tips som kan värt att testa för er som inte gör det redan.

Nu äntligen är jobbet slut för denna vecka och nu ska vi bara njuta i helgen att man kan styra sin egen tid. Ladda batterierna för nästa vecka. Försöka att jobba på att njuta av här och nu. Lucas är överlycklig att mamma nu kommer hålla sig borta från hans dataskärm. Men det är bara bra med mindre tid framför skärmen för honom. Men man kan ju säga att julklappen har varit populär och det är ju kul.

Önskar er alla en härlig helg hoppas att ni får njuta lite i solen. Jag sitter även ikväll i solen på balkongen och skriver.

Kram Linda

Kommentera inlägget här: