livetpamittvis.blogg.se

Det här är en personlig blogg om Livet, mitt i synnerhet. Vad är det som driver mig framåt, vad är viktigt för oss i vardagen. Tankar och funderingar och en del personliga åsikter. Följ mig gärna på mitt nya äventyr som Bloggare.

Vad ger dom rätten?

Kategori: Allmänt

Ni vet hur det är med de människor som alltid tror att de har rätt att göra vad de vill utan att ta hänsyn till någon annan. Det är de jag har allra svårast för, de människor som kanske inte kan hjälpa deras beteende men som ändå måste trampa på någon annan för att själva komma framåt. Jag förstår inte ärligt talat varför det ska vara så varför man inte bara kan vara schyst mot varandra. Men samtidigt så har vi väl alla ett ansvar att se till att vi inte låter andra människor trampa på oss eller låta dem ta för mycket plats. Det är bara du och jag som bestämmer vilka människor vi låter oss påverkas av. De kommer alltid att finnas människor som kanske inte med flit men ändå gör andra människor illa men jag kan själv se till om jag vill ha sådana människor i mitt liv eller inte. I vissa lägen väljer man inte tex på ett jobb. Du kan inte gilla alla men du kan respektera alla.

 

Men tillbaka lite till vårt eget ansvar i dessa situationer då. För ibland vet man ju vad som är bäst för en själv men det kanske inte andra förstår. Ibland inte heller du själv, man kanske inte har kraften eller möjligheten att göra något åt det? Men till slut får man nog och då måste man ta tag i det och stå upp för sig själv. För så är det ju faktiskt. Står inte jag upp för mig själv vem gör då det? Ingen skulle jag tro för som man säger alla är sig själva närmast. En del människor tror att det är deras rätt att ta sig fram på bekostnad av andra. Men det är aldrig ok tycker jag. Ingen människa är mer värd än någon annan.

Detta gör det omöjligt att inte nämna Paolo Roberto, för när man har allt, familj, flickvän, bra jobba och dessutom är en förebild för många så har man ett ansvar. Man kan inte göra saker som påverkar andra så mycket om det blir allmänt känt. Jag tycker som Alex Shulman skrev idag i sin krönika hur kan man ha så mycket ”otur” att första gången du gör något olagligt och väldigt kränkande råka åka fast. Det enda som jag tänker är, det var nog kanske inte första gången? Men det har jag absolut inget bevis för men det är en känsla som jag ändå inte kan släppa. Det finns nog 1000 tals kvinnor som skulle ”hjälpa” Paolo gratis, har givetvis inget bevis för det heller men det är i alla fall vad jag tror. Nåja det är ändå mest synd om denna stackars kvinna som blivit utsatt för detta. Sen är det ju säkert fruktansvärt för hans nära och kära. Den enda som jag inte tycker synd om är Paolo för du har alltid ett val, det gäller bara att välja rätt väg. Det verkar vara svårt för vissa. För mig blir det värsta när Paolo sitter i intervju och skäms och det nästan känns som det är mest synd om honom. Det gör mig riktigt förbannad. Vi har alla ett val och det är dags att stå för ditt val Paolo.

 

Den här helgen har varit annorlunda på många sätt och det är snart måndag igen, denna vecka blir det kort vecka på jobbet. Ska bli skönt att få lite långledigt. Man kan i alla fall sammanfatta denna helg att det aldrig blir som man tror. Men det kan ju bli väldigt bra ändå.

Hoppas ni har en underbar söndag!

Kramar Linda

Kommentera inlägget här: